Porady

Doba hotelowa – czym jest i ile trwa?

Doba hotelowa to popularny sposób wyznaczania godzin pracy recepcji. W zależności od lokalizacji, obszerności personelu i wymagań klientów – trwać może zarówno przez kilkanaście godzin, jak i przez całą dobę.

Aby usprawnić pracę recepcji, branża hotelarska coraz chętniej korzysta z nowoczesnych narzędzi i rozwiązań, które wprowadzają automatyzację i odciążają zasoby personelu. Wśród nich są m.in. powiadomienia SMS i elektryczne zamki na klucz od SetPin, o których więcej przeczytasz na naszym blogu.

Czym jest doba hotelowa?

Doba hotelowa to ustalony przedział godzinowy, w którym to możemy spędzić czas w danym hotelu. Kupując nocleg w obiekcie, to właśnie te godziny wyznaczają, kiedy możesz korzystać z pokoju i udogodnień, takich jak np. basen czy SPA.

Czas trwania doby hotelowej uzależniony jest od wielu czynników i przyjęło się, że ta nie powinna być krótsza niż 20 godzin. Najczęściej rozpoczyna się około godziny 14:00 (godzina zameldowania), a kończy w południe następnego dnia (godzina wymeldowania). Co to dokładnie oznacza?

  • Godzina wymeldowania – tzw. check-out – to godzina, w której gość musi zdać klucz i opuścić swój pokój, umożliwiając personelowi posprzątanie lokalu. Przekroczenie tej godziny może być powodem do potrącenia kwoty odpowiadającej za pełną, kolejną dobę hotelową.
  • Godzina zameldowania – oznacza godzinę, w której możesz wejść do wykupionego pokoju (w dniu przyjazdu), pozostawiając w nim bagaż i korzystając w pełni z pokoju. Niektóre hotele przygotowują pokój wcześniej i na prośbę gościa udostępniają pomieszczenie nieco szybciej.

Ile trwa doba hotelowa (i od czego zależy)?

Hotele umownie podzielić możemy na dwie kategorie. Pierwsza odnosi się do ośrodków, które udostępniają recepcję całodobową (24/7). Druga – do punktów, które wprowadziły dobę hotelową, regulowaną godzinami wymeldowania i zameldowania. Czas trwania doby to wypadkowa wielu elementów – tj. rodzaju obiektu, sposobu pracy, godzin posiłków, godzin pracy poszczególnych działów, zasobów personalnych, możliwości organizacyjnych i stosowania nowych technologii i automatyzacji, które usprawniają codzienną pracę. Tryb i długość doby zależy również od wewnętrznych regulaminów hotelowych oraz udostępnienia dedykowanej opcji przedłużenia doby hotelowej (np. dla stałych klientów).

Przedłużenie doby hotelowej

Nowe technologie, na które otworzyła się omawiana branża, ułatwiają organizację i zarządzanie dobą hotelową. 

Tak oto systemy od SetPin „przejmują” część obowiązków personelu, odciążając z monotonnych i czasochłonnych obowiązków. Tak oto dzięki elektrycznym zamkom na kod będziesz mógł wdrożyć recepcję całodobową i samodzielne zameldowanie, które odciąży pracowników z procesu wydawania i odbierania klasycznych kluczy. Dodatkowo zautomatyzowane powiadomienia SMS przekażą najważniejsze informacje (np. dotyczące dojazdu czy godzin śniadań) wprost na urządzenia mobilne gości. Więcej o możliwościach i pracy całodobowej recepcji przeczytasz we wpisie: https://setpin.pl/blog/calodobowa-recepcja-czy-to-konieczne