Porady

Najem krótkoterminowy – jak wykorzystać zamek elektroniczny SetPin?

Wśród wielu możliwości na rynku nieruchomości, szczególnie popularny jest tzw. wynajem krótkoterminowy. Według zebranych danych statystycznych – zainteresowanie tego typu lokalami znacząco wzrosło w 2021 roku, kiedy to uśrednione przychody z najmu wzrosły o prawie 90%, w porównaniu do roku 2020.

Warto jednak podkreślić, że wynajem na krótki termin często związany jest z większymi trudnościami organizacyjnymi, a nierzadko również – z większymi kosztami, które związane są z m.in. koniecznością przemieszczania siępomiędzy lokalami.

Tu z pomocą przychodzą zamki elektroniczne od SetPin, które sprawiają, że właściciel lokalu zyskuje w pełni zautomatyzowane wsparcie.

Czym jest wynajem krótkoterminowy?

Wynajem krótkoterminowy to niezwykle popularna forma usługi na rynku nieruchomości. W przeciwieństwie do wynajmu długoterminowego polega na udostępnianiu lokalu w rozliczeniu dobowym – np. na weekend. Tak stworzona forma wynajmu umożliwia zwiększanie przychodów – zwłaszcza, jeśli udostępniony lokal jest w atrakcyjnej lokalizacji i może pochwalić się podwyższonym standardem.

Docelowo najem krótkoterminowy obejmuje maksymalnie 30 dni i dotyczy zarówno udostępnionego mieszkania/domu, jak i pokoju (co niejako przypomina klasyczne usługi hotelowe).

Zarządzanie najmem krótkoterminowym

W przypadku wynajmu krótkoterminowego wielu właścicieli zmaga się z licznymi wyzwaniami, związanymi z m.in. odpowiednią organizacją czy przygotowaniem lokalu. Okazuje się bowiem, że obsługa najmu krótkoterminowego wymaga dużo większego zaangażowania, niż pierwotnie moglibyśmy sądzić. W jakich obszarach?

Obsługa gości

A dokładnie – konieczność spełniania potrzeb, które na bieżąco zgłaszają klienci. W procesie tym ważne jest nie tylko poznawanie ich opinii i ewentualnych oczekiwań, ale także reagowanie na nie. Mowa tu zarówno o dostarczaniu podstawowych przyborów – takich jak np. worki na śmieci, ręczniki, kosmetyki czy przyprawy – jak i o nieco bardziej angażujących wyzwaniach, które związane są z np. bezpieczeństwem.

Jak podaje raport stworzony przez Hotel’s Digital Divide – goście hotelowi oczekują pewnej elastyczności i samodzielności w np. check-in’e. Nawet 40% z nich chce dokonywać go własnoręcznie, np. przy pomocy urządzeń mobilnych.

Wyposażenie i lokalizacja

Właściciele mieszkań, które docelowo mają służyć wynajmowaniu, muszą pamiętać, że niezwykle ważnym aspektem jest odpowiednie wyposażenie lokalu. Według raportu „Rynek wynajmu w Polsce” istotne dla powodzenia biznesu są zarówno elementy związane z lokalizacją, jak i udogodnieniami, znajdującymi się w pokojach. W przypadku lokalizacji szczególnie cenny jest bliski dostęp do głównych atrakcji miasta (24%) oraz do terenów zielonych (21%). Liczby te wskazują, że goście cenią lokum, które nie tylko nastawione jest na aspekt turystyczny, ale także, które zapewnia komfort dla życia codziennego.

Potwierdza to raport „Rynek hoteli i condohoteli w Polsce” z 2021 roku, który wskazał, że najwięcej apartamentów do wynajęcia przybyło na terenach typowo turystycznych – tj. w pasie nadmorskim i górskim.

Oprócz lokalizacji warto zadbać o odpowiednie wyposażenie, które sprawi, że lokum stanie się przytulnym i funkcjonalnym kątem. Nie może więc w nim zabraknąć świeżej pościeli, naczyń, sprzętu do parzenia herbaty i kawy (38% badanych gości wskazało na ten element, jako kluczowy), środków chemicznych czy dostępu do Internetu. Wspomniany już raport Hotel’s Digital Divide wskazał, że goście cenią szybkie Wi-Fi (59%) oraz dostęp do biblioteczki (16%).

Organizacja wynajmu

Obsługa wynajmu bywa czasochłonna i wymagająca pod kątem organizacyjnym. Proces ten wymaga osobistego uczestniczenia w procesie zameldowania i wymeldowania, który często opiera się na zdawaniu kluczy.

Tu z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania, które wprowadzają niezbędną automatyzację. Elektroniczne zamki na kod odciążają bowiem właścicieli mieszkań, sprawiając, że cały etap check-in’u odbywa się w sposób zdalny. Dodatkowo, panele, na których wprowadza się indywidualnie nadawane kody zapewniają bezpieczeństwo wynajmującym. Ci, mogą w dowolnym dla siebie momencie przybyć do pokoju, rezygnując tym samym z całego procesu zameldowania. Nie obowiązuje ich więc doba hotelowa, a właściciel lokalu nie musi osobiście przyjeżdżać do swojego apartamentu, aby odebrać klucz.

W przypadku kilku apartamentów, których położenie jest rozproszone, rekomenduje się zamki Standard, w których nie wymaga jest instalowanie skomplikowanej infrastruktury. Drugie – zamki Premium – zdecydowanie lepiej sprawdza się gdy posiadasz wiele apartamentów lub pokoi hotelowych w jednej, określonej lokalizacji.

Reagowanie na trendy

Ostatnie lata wykazały, jak ważne jest reagowanie na zmiany w obrocie nieruchomościami. Śledzenie trendów może być kluczowe dla powodzenia biznesu, czego dowodem jest pandemia COVID-19 oraz tendencja do wykorzystywania nowych technologii.

GUS wskazuje, że w okresie lipiec-sierpień 2020 r. w Polsce udzielono 19,8 mln noclegów, tj. o 6,9 mln (25,8%) mniej niż przed rokiem. Wynika to z pandemii SARS-CoV, który przyczynił się do spadku rzędu 53%.

Rynek hotelarski obecnie bardzo mocno opiera się na trendzie nowych technologiach, z których coraz to chętniej korzystają goście (nawet 52% z nich deklaruje chęć korzystania z takich systemów).

W przypadku pytań o zamki na kod lub inne udogodnienia, które pomóc mogą w wynajmie krótkoterminowym, zachęcamy do kontaktu z zespołem Setpin.pl.