Porady

Rodzaje pokoi hotelowych

Branża hotelarska nieustannie się rozwija. Potwierdza to m.in. raport „Rynek Hotelarski w Polsce” (2021), który wskazał, że w ciągu ostatnich 20 lat niemal 3-krotnie wzrosła łączna ilość pokoi hotelowych. Na skutek tych zmian wprowadzono dedykowaną terminologię, która ma na celu scharakteryzować standardy i typy pokoi, ułatwiając tym samym proces rezerwacji.

Normy, nazwy i standardy

W Polsce (jak i w większości krajów) zastosowano 5-stopniową skalę, którą wyraża się poprzez gwiazdki. Ich interpretowanie jest proste – im więcej gwiazdek, tym wyższy standard hotelu. Proces ich przyznawania, jest nieco bardziej złożony tj. – właściciel hotelu ma nałożony obowiązek zgłaszania obiektu do kontroli, podczas której prowadzona jest kategoryzacja. Procedurę tą przeprowadza Marszałek Województwa, który powołuje komisję specjalistów, zajmujących się ocenami i standaryzacją hotelową.

Przyjęło się, że:

  • Jedna gwiazdka – dotyczy hotelu o podstawowym standardzie. Pokoje tego typu muszą mieć dostęp do łazienki (wspólnej lub znajdującej się bezpośrednio w pokoju), a cena powinna odpowiadać na ograniczony budżet klientów. W wyposażeniu znajduje się przeważnie łóżko, szafa, wieszak na odzież wierzchnią, oświetlenie i gniazdka elektryczne. Gość może także liczyć na usługę zmieniania pościeli (co 3 dni).
  • Dwie gwiazdki – obiekt średniej klasy z dostępem do łazienki, wifi, telefonu i telewizora. Śniadania często wliczane są w cenę, a obiekty powyżej 4. pięter muszą posiadać windę.
  • Trzy gwiazdki –  w pokojach tych znajduje się m.in. TV, woda butelkowana i ręczniki, a obiekty wyposażone są w restaurację, salę konferencyjną i nierzadko całodobową recepcję. Raport “Rynek Hotelarski w Polsce”  wskazuje, że w naszym kraju to właśnie hotele 3-gwiazdkowe cieszą się największą popularnością.
  • Cztery gwiazdki – hotele o wysokim standardzie usług, gdzie znajdziesz m.in. sale konferencyjne, restauracje, kluby nocne, bary i basen. Ponadto pokoje wyposażone są w klimatyzację, przyrządy do stylizacji włosów, a także minibar, lodówkę i prywatną łazienkę.
  • Pięć gwiazdek – luksusowe hotele dla wymagających gości, którzy cenią najwyższą jakość usług. Obiekty te uznawane są za najbardziej prestiżowe i wyróżniają się m.in. ogromem atrakcji, piękną aranżacją i wykwalifikowanym personelem.

Narzucona, powyższa kategoryzacja wpłynęła również na nazewnictwo poszczególnych pokoi, wprowadzając tym samym ogólnoświatową, uniwersalną klasyfikację. To dzięki niej proces rezerwacji przebiega szybciej i łatwiej, a klienci wiedzą, czego mogą się spodziewać. Jak podaje raportTriverna – aż 50% turystów zwraca uwagę na wyposażenie i standard pokoi hotelowych, co tylko utwierdza nas w przekonaniu, że jakość ma znaczenie.

Pokój: Standard Room (pokój typu studio)

Klasyczny, „standardowy” pokój hotelowy. Często wyposażony jest w prywatną łazienkę, łóżko ze stolikiem nocnym, szafą, lustrem, telewizorem i/lub telefonem. W łazienkach, oprócz klasycznego wyposażenia, znajdziesz także ręczniki, niewielkie kosmetyki hotelowe i niezbędny sprzęt łazienkowy. Nazwa „standard’ odnosi się do wyposażenia, które nie wykracza poza standardowe oczekiwania gości hotelowych.

Zalety pokojów w typie standard:

  • Atrakcyjna cena, która przekłada się na umiarkowaną jakość,
  • Spełnia podstawowe oczekiwania gości,
  • Doskonała propozycja na wyjazd krótkoterminowy – cieszący się zainteresowaniem w przypadku 66% turystów (wg. raportu Triverna ).

Pokój: ATM (double room)

ATM to skrót od popularnych apartamentów, które swoją jakością i standardem stoją wyżej od pokoju w typie standard. Wybierając nocleg w ATM możesz spodziewać się nie tylko sypialni, ale także pokoju dziennego (salonu), łazienki prywatnej i nierzadko osobnej kuchni. Aranżacja w tym typie przypomina kawalerki lub niewielkie mieszkania, które wynajmuje się w kamienicach. Dotychczasowe badania pokazują, że apartamenty mają szansę wyprzedzić klasyczne pokoje hotelowe – zwłaszcza, jeśli oferują piękny widok lub atrakcyjną lokalizację. ATM oznaczony być może jako np. twin room lub double room.

Zalety pokoju ATM:

  • Duża powierzchnia – najczęściej jest to pokój z kilkoma sypialniami – idealny na wczasy z gronem przyjaciół lub z rodziną,
  • Swoboda w przygotowywaniu posiłków,
  • Wysoki standard.

Pokój: FAM

Pokój rodzinny, który powstał jako zmodyfikowana formuła standardowego apartamentu. Wyróżnia go przede wszystkim duża powierzchnia oraz kilka przyległych pomieszczeń z wspólnym salonem. W asortymencie, oprócz niezbędnych akcesoriów i mebli, znajdziesz także dużą łazienkę i osobną kuchnię, która pozwala na samodzielne przygotowywanie posiłków.

Ankiety wskazały, że wyjazdy rodzinne zyskały na popularności w ostatnich latach, a obszerne pokoje stały się atrakcyjną alternatywą dla mniejszych pokojów w typie standard.

Pokoje rodzinne to:

  • Duży metraż i wiele możliwości aranżacyjnych,
  • Idealna propozycja dla wieloosobowych rodzin,
  • Wysoki standard.

Pokój: Single Room

Czyli klasyczna „jedynka”, będąca niewielkim pokojem, dostosowanym dla jednej osoby. Często wykorzystuje się ją w wyjazdach służbowych lub jako „przystanek” w dalszej podróży. Pokoje w typie Single występować mogą w różnym standardzie – od ekonomicznego, przez superior, aż po delux. Tego typu pokojem interesują się zwłaszcza młodzi goście nazywani potocznie mianem „Bleisure” – tj. łączący turystykę z celami biznesowymi.

Pokój jednoosobowy to:

  • Różne standardy, a co za tym idzie – szeroki przekrój cen,
  • Idealna propozycja dla samotnych podróżników,
  • Spełnia zarówno podstawowe, jak i wyszukane oczekiwania gości hotelowych. 

Rodzaje pokojów hotelowych a nowoczesne rozwiązania

Nowoczesne rozwiązania – takie jak np. powiadomienia SMS czy elektryczne zamki na kod – to odpowiedź na nieustannie zmieniające się trendy i oczekiwania gości. Co ważne – zastosować je można w każdym z powyższych pokojów, uwzględniając przy tym różnorodne potrzeby, cele, zasoby finansowe, specyfikę obiektu i oczekiwania.

Bez wątpienia zastosowanie zamków czy powiadomień wpływa pozytywnie na prestiż i odbiór obiektu – m.in. budując kluczową przewagę konkurencyjną. Wszystkie te rozwiązania niosą za sobą automatyzację – dzięki której odciążysz część personelu – oraz komfort, lepszą organizację pracy, oszczędność, wysoką jakość obsługi i cenne bezpieczeństwo.

System SetPin jest gotowy do montażu na istniejących systemach – zarówno w każdym pokoju, jak i wyłącznie w wybranych punktach. Z powodzeniem możesz je wykorzystać w zarówno klasycznych pokojach Standard, jak i w apartamentach, będących domeną hoteli 3-gwiazdkowych (i więcej). Nowoczesne rozwiązania z pewnością nadadzą prestiżu Twojemu obiektowi, a sam hotel odbierany będzie jako bardziej luksusowy i godny przypisywanych gwiazdek.

W przypadku pytań o dokładna specyfikacje i możliwości – zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem.