Porady

Dlaczego zamki typu smart home nie sprawdzają się w inteligentnych hotelach?

Powszechny dostęp do smartfonów i ciągły rozwój technologii sprawiły, że inteligentne zamki typu smart home zyskują na popularności. O ile takie systemy dobrze sprawdzają się w prywatnych domach czy mieszkaniach, w aparthotelach mogą być niewystarczające. Zobacz dlaczego.

Inteligentne zamki mogą ułatwić zarządzanie dostępem bez konieczności używania fizycznych kluczy, a połączone z innymi urządzeniami w domu mogą pomóc w optymalizacji zużycia energii. Systemy smart home i smart apartment jednak nieco różnią się przeznaczeniem, więc ich wybór powinien być determinowany potrzebami korzystającego.

Charakterystyka zamków smart home

Systemy smart home, najczęściej obsługiwane przez bluetooth lub aplikację mobilną, pozwalają na inteligentne zarządzanie domem. To nie tylko automatyzacja otwierania czy zamykania drzwi, ale też sterowania ogrzewaniem, urządzeniami czy nawet zarządzanie otoczeniem domu.

Sporym udogodnieniem dla użytkowników jest automatyczne otwieranie i zamykanie drzwi lub bram, gdy osoba połączona z systemem jest w pobliżu lub oddala się od wejścia. Z systemu takiego w znakomitej większości korzystają te same osoby, czyli domownicy — rzadko zdarza się, że dostępy przyznawane są również innym użytkownikom.

Smart apartment — czym system różni się od zamków smart home? 

W przypadku aparthoteli niezbyt praktycznym i wygodnym rozwiązaniem byłoby przyznawanie gościom dostępów do zarządzanej przez nas aplikacji. Poza tym instalacja systemów typu smart home często jest kosztowna, tym bardziej że w nieruchomościach inwestycyjnych sporo funkcjonalności prawdopodobnie nie zostanie użyta.

Skuteczniejsze mogą więc okazać się zamki smart apartment, dzięki którym operator nieruchomości ma możliwość wysłania kodu dostępu mailem lub SMS-em. Oznacza to, że goście nie muszą instalować aplikacji, co minimalizuje ryzyko braku dostępu do nieruchomości, np. przez rozładowany telefon czy brak połączenia z internetem.

Naładowana bateria w telefonie nie może mieć wpływu na proces zameldowania – należy używać zamków elektronicznych z klawiaturą.

Przy wyborze rozwiązań do inteligentnego aparthotelu warto zwrócić uwagę na możliwość integracji aplikacji z zewnętrznymi systemami, np. wspomagającymi zarządzanie nieruchomością. Przykładem takiego rozwiązania jest system zamków elektronicznych SetPin, pozwalający na integrację z IDoSell Booking czy KWHotel. Operator może więc wygodnie zarządzać rezerwacjami i kontrolować dostęp do nieruchomości bez konieczności stawiania fizycznej recepcji.

Przed wyborem rozwiązania wspierającego zarządzanie samoobsługowymi apartamentami warto rozważyć elementy ułatwiające funkcjonowanie gościom rezerwującym obiekt. Instalacja dodatkowej aplikacji, aby odpocząć przez kilka dni w nowym miejscu, niekoniecznie jest dobrym rozwiązaniem. Ważne również, aby system zarządzania apartamentami ułatwiał operatorom optymalizację i automatyzację procesów, przynoszącymi oszczędności w perspektywie długoterminowej.