Porady

Rzeczy pozostawione w pokoju hotelowym – jak postępować?

Raporty „Choice Hotels Canada” wskazuje, że 38% kobiet i 48% mężczyzn przynajmniej raz w życiu pozostawiło w pokoju hotelowym swoje rzeczy. Wśród tych najczęściej zagubionych wymienia się książki (10%), czapki (9%), okulary przeciwsłoneczne (6%) i kosmetyki (8%).

Za wszystkie te rzeczy znalezione odpowiedzialny jest hotel, który ma w obowiązku oddać ci pozostawione przedmioty. Jak zatem powinna przebiegać prawidłowa procedura zgłoszenia oraz zwrotu?

Rzeczy pozostawione w hotelu – co robić?

Jeśli zgubisz lub pozostawisz swoje rzeczy w pokoju hotelowym – reaguj szybko! Niezwłocznie skontaktuj się z recepcją, prosząc o jak najszybsze przeszukanie pokoju, w celu znalezienia np. zgubionych dokumentów czy telefonu komórkowego. Podaj możliwie jak najdokładniej opis poszukiwanych rzeczy – uwzględniając przy tym model, kolor, wartość i ewentualne miejsce pozostawienia. Przy odrobinie szczęścia, gdy pokoju nie zajmą kolejni goście, istnieje duże prawdopodobieństwo odzyskania cennych przedmiotów.

Gdy tak się stanie – recepcja odeśle rzeczy pozostawione w hotelu na wskazany adres, często wykorzystując opcję przesyłki za pobraniem (w której to wszystkie koszty pokrywa gość).

Warto pamiętać, że obiekty noclegowe, takie jak hotele czy hostele, ponoszą odpowiedzialność za rzeczy wniesione przez ich gości. Oznacza to, że jest on odpowiedzialny za uszkodzenie lub utratę rzeczy, które zostały skradzione. Dlatego też, oprócz słownego zgłoszenia kradzieży, warto spisać odpowiedni protokół, który potwierdzi zgłoszenie i ewentualne naruszenia. Dokładne przepisy i normy prawne znajdziesz w art. 846 – 852 Kodeksu cywilnego.

Prewencja kluczem do sukcesu

W myśl powiedzenia „lepiej zapobiegać niż leczyć”, zdecydowanie najlepszym sposobem na radzenie sobie z kradzieżą są odpowiednie systemy bezpieczeństwa. Oprócz monitoringu i alarmów, warto postawić na elektroniczne zamki na kod, które nadaje się w sposób indywidualny wybranym gościom. Docelowo – ten wprowadza ciąg cyfr na panelu, uruchamiając zamek i dostając się zarówno do swojego pokoju, jak i do części wspólnych (np. sali konferencyjnej i restauracji). Kody przypisać można wyłącznie wybranym osobom, zmieniając te uprawnienia w dowolnym momencie – w tzw. czasie rzeczywistym. Jeśli więc narodzi się ryzyko włamania lub przekazania kodu nieproszonym osobom – można go zmienić zdalnie – i to w zaledwie kilka minut. Dodatkowo udostępniona jest tzw. historia dostępu, która pozwala kontrolować, kiedy i jaki kod został użyty, a co za tym idzie – kiedy uzyskano dostęp do pokoju. Funkcjonalność ta przyda się zarówno przed, jak i po zameldowaniu kolejnych gości.

Po więcej informacji i funkcjonalności zamków zapraszamy do kontaktu z zespołem SetPin.